50 jaar Kunst Na Arbeid

Deze bijzondere foto komt uit het eigen archief van de Camere. Ze werd gemaakt op 24 oktober 1948. Die dag werd het gouden jubileum van onze toneelvereniging gevierd, die toen nog Kunst Na Arbeid heette. Dat gebeurde in de Volksschouwburg, die op 26 september van hetzelfde jaar was geopend, en de eigen toneelzaal van Kunst Na Arbeid was.

Dezelfde avond werd ook hulde gebracht aan Frans Gilbert, een stichtend lid van bij de oprichting van de toneelkring in 1897 en werd ook het jubileum gevierd van Omer Laloo, die toen al vijftig jaar toneelspeler was. Omer Laloo leide de toneelvereniging al sinds 1920 en zou alle producties - tot zes in één seizoen (!) - regisseren van bij zijn aantreden als voorzitter in 1920 tot aan zijn dood in 1951. Zijn invloed is dan ook enorm geweest.

Deze groepsfoto werd gemaakt door René Saelens en toont de acteurs en actrices van het stuk 'Mijnheer Pirroen', geschreven door Felix Timmermans en Eduard Veterman en geregisseerd door Omer Laloo. Het stuk werd enkel de avond van het jubileum opgevoerd.

Op de foto herkennen we v.l.n.r. Gerarda Derre, Omer Laloo, Godelieve De Coninck-De Pierre, Joseph Lagasse, Blanche Clinck, Henri Laloo, Gustaaf Maertens, Achiel Van den Berghe, Alfons Roose, Henriette Paret en Willy Valcke.